Ticari Taksiler ve Taksi Durakları Çalışma Usul ve Esaslarına Dair Yönetmelik


T.C.

MARDİN BÜYÜKŞEHİR BELEDİYESİ

TİCARİ TAKSİLER VE TAKSİ DURAKLARI ÇALIŞMA USUL VE

ESASLARINA DAİR YÖNETMELİK

 

BİRİNCİ BÖLÜM

 

Amaç, Kapsam ve Tanımlar

Amaç

Madde 1.

Bu yönetmelik; Mardin Büyükşehir Belediyesi sınırları içerisinde çalışan ve çalışacak olan (T) serisinden taksi ve bunlara ait durakların hangi koşullar altında ve ne şekilde çalışacaklarını, bunların işleticileri ile verilen hizmetten yararlanan kuruluşlar ve kişiler arasındaki ilişkileri, şehir içi trafik güvenliğinin ve bütünlüğünün sağlanması, uygulamayı yürütecek ve denetleyecek olan kuruluş ve organların teknik, idari koşullarını, yetki ve sorumluluk alanlarını belirlemek amacıyla hazırlanmıştır.

 

Kapsam

Madde 2.

Mardin Büyükşehir Belediyesi sınırları içerisinde İl trafik komisyonu, Belediye Meclisi, Belediye Encümeni kararları ile belirlenen hakları saklı kalmak üzere UKOME’nin uygun gördüğü yerde ve sayıda olmak kaydıyla, yolcu taşımacılığı yapmak üzere faaliyet gösteren ticari taksi işletmecileri, mevcut taksi durakları ve yeni açılacak olan taksi duraklarını kapsar. Bu yönetmelikte herhangi bir kişi ya da kuruluşa getirilen yükümlülük o kişi ya da kuruluşun herhangi bir mevzuatla tabi olduğu yükümlülüklerinden masumiyet veya muafiyet sağlamaz.

 

Yasal Dayanak

Madde 3.

Belediyelere verilen görev ve yetkileri bu yönetmeliğin yasal dayanağını oluşturur.

Bunlar;

  1. 5393 sayılı Belediye Kanunu,14 ve 15/b-f-p maddeleri
  2. 2464 sayılı Belediye Gelir Kanunu,
  3. 6183 sayılı Amme Alacakları Kanunu,
  4. 5326 sayılı Kabahatler Kanunu,
  5. 2918 sayılı Karayolları Trafik Kanunu ve Karayolları Trafik Yönetmeliği
  6. Mardin Büyükşehir Belediyesi Zabıta Yönetmeliği
  7. 1608 Sayılı Umuru Belediyeye Müteallik Ahkâmı Cezaiye Hakkında 16 Nisan 1340 Tarih ve 486 Numaralı Kanunun Bazı Maddelerini Muaddil Kanun,
  8. 3194 sayılı İmar Kanunu,
  9. Araçların İmal, Tadil ve Montajı Hakkında Yönetmelik,
  10.  5216 sayılı Büyükşehir Belediye kanunu
  11.  4925 sayılı Karayolu Taşıma Kanunu ve Karayolu Taşıma Yönetmeliği,

 

Tanımlar

Madde 4.

Bu yönetmelikte adı geçen terimler aşağıda açıklanmıştır;

Belediye: Mardin Büyükşehir Belediyesini,

Encümen: Mardin Büyükşehir Belediye Encümenini,

UKOME: 5216 sayılı kanunun 9. maddesi gereğince kurularak görev yapan Mardin Büyükşehir Belediyesi Ulaşım Koordinasyon Merkezini,

Ulaşım Dairesi Başkanlığı: Mardin Büyükşehir Belediyesi Ulaşım Dairesi Başkanlığını,

Zabıta Daire Başkanlığı: Mardin Büyükşehir Belediyesi Zabıta Dairesi Başkanlığını,

İlçe Belediyeleri: Mardin Büyükşehir Belediyesine bağlı İlçe belediyelerini,

Meslek Odası: Şoförler ve Otomobilciler Odası veya bağlı bulunduğu odayı,

Durak Temsilcisi: Taksi durağındaki araç sahipleri tarafından seçimle belirlenen kişiyi,

İşletmeci: Mardin Büyükşehir Belediyesi sınırları içinde ticari (T) plakalı taksi sahibini,

Denetim Görevlileri: Bu yönetmelik hükümleri uyarınca İşletenlerin araçları ve personelini denetlemekle görevli yetkili personel olup aşağıda belirtilmiştir;

a) Büyükşehir Belediye Başkanı, Genel Sekreter, Genel Sekreter Yardımcıları ve görevlendirecekleri personel

b) Ulaşım Daire Başkanı ve görevlendireceği personel,

c) Zabıta Daire Başkanı ve görevlendireceği personel,

d) Emniyet Genel Müdürlüğü tarafından görevlendirilen personel,

e) Jandarma Komutanlığı tarafından görevlendirilen personel,

Durak Açma ve Çalışma Ruhsatı: UKOME kararı ile yeri belirlenerek, Büyükşehir Belediyesi tarafından istenen şartları karşıladıktan sonra oluşturulacak taksi durağı adına, Büyükşehir Belediyesi tarafından düzenlenecek belgeyi,

Fiyat Tarife Kartı: 5216 Sayılı yasa ve UKOME Genel Kurulu çerçevesinde belirlenmiş fiyat tarifesinin yazılı olduğu ve Şoförler ve Otomobilciler Odası tarafından hazırlanarak Ulaşım Dairesi Başkanlığı tarafından onaylanan belgeyi,

Güzergâh: Aracın yolcu taşımacılığı sırasında izleyeceği yolu,

Kontenjan: Her taksi durağında çalışacak en fazla araç sayısını,

Şoför: En az (B) sınıfı sürücü belgeli, mesleğin gerektirdiği özellik ve şartlara sahip olan ticari (T) plakalı taksiyi sevk ve idare eden sürücüyü,

Şoför Tanıtım Kartı: Taksi aracını kullanan (sevk ve idare eden) kişinin aracı kullanırken araç içerisinde yolcu tarafından görülebilecek bir yerde bulundurması gereken tanıtım kartını,

Taksi: Yapısı itibariyle sürücüsü dahil en fazla (5) beş oturma yeri olan, insan taşımak için imal edilmiş bulunan, Bilim, Sanayi ve Teknoloji Bakanlığı tarafından belirlenen şekilde muayenesi ve damgası yapılmış, ücret hesaplama yöntemine uygun tarife yüklenmiş, tip onayı alınmış taksimetre ile yolcu taşıyan motorlu aracı (Karayolları Trafik Kanunu Hükümlerine göre yolcu taşıması arttırılan taksilerle ilgili uygulama yetkileri UKOME’ ye aittir),

 (EK-2),

Taksi Bekleme Yerleri: UKOME tarafından belirlenmiş sayıda taksinin faydalanabileceği cep ya da işaretle ayrılmış yol bölümlerini, 

Taksi Durağı: UKOME tarafından belirlenen kontenjanı ölçüsünde taksinin yolcu almak için bekleme ve depolama yapabilecekleri yeri,

Kamuya Terkinli Alan Üzerinde Taksi Durağı: İmar planlarında yol güzergâhı içinde kalan ve kamuya terkin edilmiş olan kamu malı alanlar üzerinde, yolun ulaşım ve trafiğini aksatmayacak şekilde araç yolu üzerinde ya da yolun kenarında açılacak cep içinde taksi plakası belli en az 4 taksinin (yola paralel veya açılı) park edebileceği taksi park alanı ile en az 6 m² lik kabin konularak işletilen telefonlu taksi durağını,

Özel Mülk Boş Parseller Üzerindeki Kabinli Taksi Durakları: Özel mülkiyete ait taşınmaz üzerinde en az 4 taksinin park edebileceği 80 m² park alanı ve 6 m² den az olmamak şartı ile kabin yeri, 86 m² ve üzerinde olan boş parseller üzerinde kurulacak taksi duraklarını,

Birim Park Alanı: Bir aracın park etmesi için gerekli olan ve manevra boşlukları dahil 20-35 m² arasındaki park alanını,

Taksimetre: UKOME tarafından belirlenen tarifeye göre ayarlanan taksi müşterisi tarafından ödenecek para miktarını, açık olduğu süre boyunca, belirli bir süratin altında kat edilen mesafeye ve taşıtın işgal edildiği süreye bağlı olarak kendiliğinden hesaplayan ve sürekli gösteren ölçü aletini,

Ticari (T) Plakalı Taksi Uygunluk Komisyonu: Makine İkmal Bakım ve Onarım Dairesi Başkanlığı bünyesinde çalışan 1 (Bir) Makine Mühendisi (Başkan), 1 (Bir) Atölye Ustabaşı ve 1 (Bir) Atölye Ustası ile Ulaşım Dairesi Başkanlığı bünyesinde çalışan Toplu Ulaşım Şube Müdürü ve Trafik Şube Müdürü’nden müteşekkil toplam 5 (Beş) kişiden oluşan komisyonu ifade eder. Komisyon’un raportörlüğü Ulaşım Dairesi Başkanlığı tarafından yapılır.

Araç Uygunluk Belgesi: Araç işleticilerinin araçları için bu yönetmelik hükümlerine göre tespit edilen ve araç uygunluk komisyonundan alacakları özel toplu taşıma aracı tespit ve uygunluk belgesini (Ek-2),

Ticari (T) Plakalı Taksi Tahsis Belgesi: İlk defa ticari (T) plakalı taksi sahibi olma, devir alma veya ortak olma ile araç değişikliği işlemlerinde Ulaşım Dairesi Başkanlığı tarafından ticari (T) plakalı taksi sahip veya sahipleri adına düzenlenecek belgeyi (EK-1),

Yıllık Çalışma İzin Belgesi (Çalışma Ruhsatı): Ticari (T) plakalı taksi işleticilerinin, Belediye Meclisi’nce her yıl kabul edilen Gelir Tarifesindeki ücretini yatırarak Ulaşım Dairesi Başkanlığından alacakları 1 (Bir) yıl geçerliliği olan ve her yıl bu yönetmelik hükümlerine uygun olarak yenileyecekleri belgeyi (EK-3),

Yolcu: Ticari (T) plakalı taksiyi kullanan şoför dışında, araçta seyahat eden kişileri,

 

 

İKİNCİ BÖLÜM

Taksi Durağı Açılması, Taksi Durağı / Bekleme Yerleri Oluşturma ve Durakta Çalışacak Taksi Plakalarının Belirlenmesi ve Devirlerine İlişkin Esaslar

Taksi Duraklarının Açılması İçin Gereken İşlemler, Usul Ve Esaslar

Madde 5. 

  1.  Taksi duraklarının oluşturulması ile ilgili, usul ve esaslar aşağıdaki gibidir;
  1. Büyükşehir Belediyesi sınırları içerisinde yolcu taşımacılığı yapmak üzere; bu yönetmelikte belirlenen koşullara uymak kaydıyla, ticari plakalı taksilere durak yeri tespitine, durakta çalışacak araç sayılarının belirlenmesine, sayılarında değişiklik (artırma veya azaltma) yapılmasına, Taksi Durağı/Bekleme yerleri ile ilgili kararlar almaya (birleştirmek, kaldırmak, yer değiştirmek) UKOME yetkilidir.
  2. Mardin Büyükşehir Belediyesi Ulaşım Dairesi Başkanlığı tarafından yaptırılan Ticari taksi optimizasyonu çalışmasına göre durak ve bekleme yerleri, araç sayıları, modelleri, durak binalarının yer ve fiziksel özelliklerin belirlenmesi UKOME’ nin yetkisindedir.
  3. Taksi Durağı açma talebinde bulunan gerçek ve tüzel kişiler, gerekçeleri ile birlikte Taksi Durağına ihtiyaç olduğunu belirten bir yazı ile Ulaşım Dairesi Başkanlığı’na   müracaat eder. Taksi Durağı talebi UKOME Kurulunda değerlendirilerek, talebi uygun görülenlerin depolama yeri ve araç sayıları belirlenir

                  

  1.  Taksi duraklarında aranacak fiziki şartlar aşağıdaki gibidir;
  1. Taksi Durağı olarak tesis edilmek istenilen yer üçüncü kişiye ait ise; yerin tapusu, tapu kaydı, en az 3 yıllık kira sözleşmesi ve tapu sahibi/sahiplerinin muvafakatnamesi, müracaat dosyasına eklenecektir.

b)Her araç için 20 m2’den (yirmi metrekareden) az olmamak üzere alan tahsisi aranır.

  1. Taksi durağı ve depolama alanına ait zeminin asfalt, beton, parke gibi sert ve dayanıklılığı yüksek malzemelerle kaplanarak yağmur suyu drenajının yapılması zorunlu olup belirlenen alana ait proje hazırlanarak UKOME’ nin onayına sunulacak ve gerekli onay alındıktan sonra imalat yapılacaktır.
  2. Taksi durağında çöp kutusu, yangın söndürme tüpü, telefon hattı ile ilkyardım malzemesi bulundurulması zorunludur.
  3. Taksi durak binaları UKOME tarafından uygun görülen projeye göre yaptırılacaktır.
  4. Çağrı Zili talebinde bulunulması halinde söz konusu çağrı zilinin başka bir durağın sorumluluk alanında olmamasına dikkat edilecek ve zil konulacak yerler için UKOME’den izin alınacaktır. 
  5. Taksi Durağının ismi olmak zorunda olup bu isim UKOME tarafından onaylanır. İsmi olmayan durakların isimleri ise UKOME tarafından belirlenir. Durak yerlerinde, UKOME tarafından özellikleri belirlenen durağın ismi, telefonu ve kayıtlı araç sayısını belirten bir tabela olacaktır. Ayrıca Durak binasında taksi durağında çalışan ticari taksi plakalı araç sahibi ve çalışanlara ait bilgiler bir dosyada bulundurulacaktır. Araç plakaları ve çalışan şoförlerin fotoğrafları bir panoda görünecek şekilde duvarda asılı bulundurulacaktır.
  6. Durağa ait su, elektrik, telefon gibi diğer her türlü gider, durağa kayıtlı esnafın ortak giderleridir ve kendileri tarafından ödenecektir.

    

3)  Taksi Durak ve bekleme yerleri ile taksi durak isimleri, belirlenen taksi plakaları hakkında alınan UKOME Kararları müktesep hak teşkil etmez. Alınan kararların yol ve trafik güvenliği, bölgedeki ticari taksi ihtiyacı, kent estetiği gibi gerekçeler sebebiyle iptali veya değiştirilmesinde UKOME yetkilidir.

4)  Bir ticari taksi, kayıtlı olduğu taksi durağı haricinde çalışamaz. Çalıştıkları tespit edilen araçların plaka tahsisi iptal edilir.

5)  Taksi Durağı hakkı sadece plakaya aittir. Plakanın araç sahibi tarafından devredilmesi halinde plakayı devreden kişinin taksi durağı hakkı da devredilmiş sayılır.

6)  Her taksi durağında, üyelerince seçilmiş bir durak temsilcisi belirlenir ve bu kişi durakla ilgili iş ve işlemlerde Belediyenin muhatabı sayılır. Belediye tarafından taksi durak temsilcilerine yapılacak tebligat tüm taksi durak üyelerine yapılmış sayılır. Belirlenen taksi durak temsilcilerinin isimleri ilgili meslek odasınca Belediyeye bildirilmek zorundadır.        

7)  Taksi durağı açılması için talep edilen yerde başka ticari taksi ve durağı olmaması varsa bile ihtiyacı karşılayamaması ve yeterli kontenjanın olmaması zorunludur. İhtiyaç UKOME tarafından kurulacak teknik bir heyetin raporu doğrultusunda belirlenir. Açılacak durakta çalışan taksilerin kamu zararı ve atıl kapasite oluşturmamasına dikkat edilir.

 

Taksi Duraklarının Ruhsatlandırma Esas Ve Usulleri

Madde 6.

Mardin Büyükşehir Belediyesi sınırları içerisinde il merkezi ve bağlı ilçelerinde yolcu taşımacılığı yapmak üzere bu yönetmelikte belirlenen koşullara uymak kaydıyla, tesis edilen ve UKOME kararı ile belirlenerek Büyükşehir Belediyesince istenen şartları karşılayan durak yerlerinin ruhsatlandırma işlemleri; 5216 sayılı Büyükşehir Belediye Kanununun, Büyükşehir Belediyesinin görev, yetki ve sorumluluklarına ilişkin 7. maddesi d bendi uyarınca; Büyükşehir Belediyesi tarafından yapılan veya işletilen alanlar ile Büyükşehir Belediyesinin sorumlu bulunduğu alanlarda tesis edilen ve/veya edilecek olan Taksi Durakları binaları için İşyeri Açma ve Ruhsatlandırma İşlemleri ilçe belediyeleri tarafından yürütülür.

 

Taksi Duraklarının Yerinin Değiştirilmesi

Madde 7.

Durakların yer değiştirmesi aşağıdaki şartlara bağlıdır;

Taksi durakları ve bekleme yerlerinde değişiklik yapılması UKOME tarafından belirlenir.

Taksi Durağının Kapatılması

Madde 8.

  1. Bu yönetmelikte bahsi geçen taksi durağı aşağıda belirtilen durumlarda kapatılabilir;
    1. Taksi durağı Yol alt ve üstyapısında yapılacak Trafik Sirkülasyonu, Yol ve Kavşak Geometrik Düzenleme projeleri doğrultusunda ile imar planlarında yapılan değişiklikler sebebiyle UKOME kararı ile kapatılır.
    2. Taksi durağı artan araç hacmi ve yaya hareketliliği sebebiyle Yol ve Trafik güvenliğini tehlikeye düşürdüğü durumlarda UKOME kararı ile kapatılabilir.
    3. İş yeri açma ve çalışma ruhsatında belirtilen taksi plakası haricinde durakta izinsiz taksi çalıştırılmasının bir sene içinde üç defa tekrarı halinde taksi durağı UKOME kararı ile kapatılır.
    4. Taksi durağı Genel asayiş ve güvenliği olumsuz yönde etkileyen suçlarda kullanılması halinde UKOME tarafından kapatılır. Bu suçlar şunlardır;
      • Organize suçlar ve terör olayları
      • Genel ahlak ve adaba aykırı hareketler
      • Suç işlenen ve işleyenlere yataklık yapanlar,
  2. Yukarda belirtilen durumlarda UKOME’ nin bilgilendirilmesi ile, ilgili ilçe belediyesi Ruhsat Denetleme Müdürlüğü tarafından taksi duraklarının iş yeri açma ve çalıştırma ruhsatı iptal edilir.
  3. Uluslararası kongre, spor karşılaşmaları, tabii afet Vb. hallerde mevcut alandaki durak ya da durakların hizmetleri geçici bir süreliğine durdurulabilir.

 

Ticari Taksi Çalışma Ruhsatı Verilmesi

Madde 9.

  1. İlk Defa Taksi Çalışma Ruhsatı Almak, Mevcut Taksiyi Devir Veya Ortak Almak İsteyenlerde Aranacak Şartlar;
    1. İlk defa çalışma ruhsatı müracaatın da bulunan gerçek ve tüzel kişilerin araçları 7 (yedi) yaşını geçmemiş olacaktır,
    2. Belediye sınırlarında en az 2 yıl ikamet edecektir (İlk defa (T) Ticari Plaka alanlar için geçerlidir),
    3. TCK’nın 102, 103, 104, 105, 109, 141, 142, 179, 157, 188, 190, 191, 223, 225, 226 ve 227 maddelerindeki suçlardan hüküm giymemiş olacaktır.       
    4. İstenilecek Belgeler
  • Dilekçe: Dilekçede ikamet adresi aracın plakası, modeli, motor numarası, şase numarası ve kaç kişilik olduğu belirtilir. (Devir ile model değişikliği yapılacaksa dilekçede belirtilir)
  • Nüfus Cüzdan Sureti ve İkametgâh Senedi,
  • Yeterli sürücü belgesi fotokopisi (devir ve ortak almalarda aracı kendi kullanmayacaksa istenmez),
  • Ticari Taşıt Kullanma Belgesi (SRC) (bu belge yoksa kursiyer kartı ve geçici taşıt kullanma belgesi ile onun fotokopisi alınır. Daha sonra asıl olan dosyasına konur), (devir ve ortak almalarda aracı kendi kullanmayacaksa istenmez),
  • Adli sicil kaydı,

 

UKOME kararı ve ihale ile ilk defa toplu taşıma izin belgesi alan gerçek ve tüzel kişiler yukarıda belirlenen evrakları tamamlamak zorundadır. Ortak almalarda aynı evrak istenilir (Tüm ortaklar için geçerlidir),

  1. Ticari (T) Plakalı aracını Devretmek İsteyenlerden İstenecek Evrak
  • Dilekçe,
  • Belediye ile ilgili tüm borç ve cezaların ödendiğine dair Mali Hizmetler Dairesi Başkanlığından alacakları borcu yoktur belgesi,
  • Belediye Çalışma Ruhsatının aslı, Trafik Ruhsatının fotokopisini ibraz etmek şartıyla devralan ve devreden Ulaşım Dairesi Başkanlığına başvurularını yaparlar. Belirtilen şartları sağlayanlara Ulaşım Dairesi Başkanlığı tarafından Ticari araç devir(tahsis) belgesi verilir.
  1. Ticari Araç Devralmak İsteyenlerden İstenecek Evrak
  • Dilekçe (Sürücülük mesleğini tek geçim kaynağı olduğunu ve sürekli olarak icra ettiğini beyan etmek)
  • Noter satışı
  • Trafik ruhsatının fotokopisi
  • Trafik sigorta poliçeleri fotokopileri
  • Plaka yazılı vergi levhası fotokopisi
  • Sosyal güvenlik kaydı ile ilgili yazı veya kayıt fotokopisi
  • İlgili oda kayıt belgesi
  • 2 Adet resim
  • Esnaf ve Sanatkarlar Odası Sicil Tasdiknamesi
  • Araç uygunluk belgesi
  • Adli sicil kaydı
  • Nüfus Cüzdan Sureti

Belirtilen şartları sağlayanlara Ulaşım Dairesi Başkanlığı tarafından Ticari araç devir(tahsis) belgesi verilir.

 

Taksi Olarak Kullanılacak Aracın Nitelikleri

Madde 10.

  1. Taksi tamamen sarı renk kodunda “T 015” olacaktır,
  2. Aracın ön kapıları ve tavanında plaka yazılı olacaktır. (yazı ebadı 15x80cm),
  3. Aracın üst kısmına ışıklı taksi tabela yapılacaktır,
  4. Ticari Araçlarda Reklam Bulundurulması Hakkında Yönetmelik hükümleri geçerlidir,
  5. En az 15 gün kayıt yapabilen ön, dış ve iç kamera ile kayıt cihazı bulundurulacak ve aktif halde tutulacaktır. Söz konusu cihaz ve sistemlerin inceleme ve takibinin yapılabilmesi için Ulaşım Dairesi Başkanlığı tarafından Büyükşehir Belediyesinin mevcut sistemine uyumlu olduğu onaylanan cihaz ve sistemler kullanılacaktır.  
  6. Araçların ön kapılarında bağlı oldukları durağın ismi ve telefonu yazılı olacaktır.
  7. Klimalı olacaktır.
  8. Taksimetresi aktif olarak çalışır durumda olacaktır.

 

Taksi Durağı Yer Değişikliği ve Taksi Durak Yeri Kiralama

Madde 11.

  1. Taksi Durağı İşletmecileri, Noter tarafından hazırlanan “Kendi durağındaki tüm hak ve menfaatlerinden feragat ettiğine” ilişkin yazıyı taksi durak yeri değişiklik talebini içeren yazı ile birlikte Ulaşım Dairesi Başkanlığına başvuruda bulunur.

Taksi durak yeri değişikliği UKOME’de değerlendirilerek, karar alınmasından sonra uygulamaya geçer. Araç sayısı azalan taksi durağına yeni bir ticari taksi, UKOME kararı ve onayı olmadan konulamaz.

  1. Taksi durak alanı olarak uygun görülen yerler UKOME kararı ve eki A3 paftaları ile birlikte ilgili İmar ve Şehircilik Daire Başkanlığı/Müdürlüğüne gönderilir. Bu yerlerin imar planlarına işlenmesi İmar ve Şehircilik Daire Başkanlığı/Müdürlüğü tarafından yapılır.
  2. UKOME kararı ile uygun görülen özel şahıstan kiralanan taksi durak yerleri için Ulaşım Dairesi Başkanlığına izin belgesi düzenlenir.
  3. Taksi durağını işletme hakkını alan gerçek ya da tüzel kişi ya da kişiler bu haklarını başka gerçek kişilere devredemez, kiralayamaz veya akit yoluyla 3. şahısların işletmesine müsaade edemez.
  4. Taksi durağı için daha önce alınmış olan İl Trafik Komisyonu ve UKOME kararları ruhsat mahiyetinde olmayıp bu yerlerin taksi durak yeri olabileceğine giriş ve çıkışların trafik açısından uygun olduğuna dair tespittir. Kamuya terkinli alanlardaki taksi durak binalarına iş yeri açma ve çalışma ruhsatı verilmesi işlemi her zaman için ilgili ilçe Belediye Ruhsat Denetim Müdürlüğünce yapılır.

 

Kamuya Terkinli Alanlarda Özel Taksi Durakları

Madde 12.

İmar planlarında yol güzergahı içinde kalan ve kamuya terkin edilmiş olan kamu malı alanları üzerinde yolun ulaşım ve trafiğini aksatmayacak şekilde araç yolunda ya da yolun kenarında açılacak cep içinde plakası belli en az 4 taksinin (yola paralel veya açılı) park edebileceği alan ile en az 6 m² lik kabin kurulabilecek veya araç park yerine en fazla 40 m mesafedeki bir taşınmazın bodrum, zemin ya da 1. katında açılacak büroya bağlı olarak çalıştırılacak taksi duraklarıdır.

Kamuya terkinli yerlerde taksi durağı Ulaşım Dairesi Başkanlığı tarafından re’sen tespit edilir. Taksi durağı üçüncü kişilerin talebi üzerine de Ulaşım Dairesi Başkanlığı tarafından tespit edilir. Söz konusu tespit veya talep toplu ulaşım sistemleri ile ilişkisi ve yolculuk talepleri açısından değerlendirilecektir. Toplu Ulaşım Şube Müdürlüğü, Emniyet Müdürlüğü veya sorumluluk alanı itibari ile Jandarma Komutanlığı, İlçe Belediyesi, tarihi ve turistlik özelliği haiz olan bölgelerde Kültür Tabi Varlıklarını Koruma Kurulundan gerek görülürse ilgili ihtisas odasından yetki ve görev alanlarına ilişkin görüş alınmasına müteakip uygunluk alınmak üzere UKOME’ ye sunulur.

 

Tesis Edilmesi Yasak Olan Yerler

Madde 13.

  1. 2918 Sayılı Karayolları Trafik Kanunun 60. Ve 61. Maddelerinde duraklama ve park etmenin yasak olduğu hallerde ve yerlerde taksi durağı tesis edilemez. İhtiyaç halinde sonradan yapılan yatay ve düşey işaretlemelerle duraklama ve park etmenin yasaklandığı yerlerde durak ve bekleme yeri UKOME tarafından değiştirilir.
  2. Mevcut taksi duraklarına yeni kurulacak taksi durakları karayolu ve yürüme yolu mesafesi ile 250 m’ den yakın olan yerlere taksi durağı tesis edilemez.

 

Taksi Durak Yeri Belirleme Kriterleri

Madde 14.

  1. Aşağıda kriterlere uymak koşulu ile taksi durağı tesis edilir.
    1. Taşıt yolu üzerinde açılmış veya açılacak olan taksi durak yerlerinin cep içinde olması zorunludur.
    2. Cep açılmayacak durumda olan ancak trafik yoğunluğu bakımından sakıncalı görülmeyen ana arterler dışındaki taşıt yolu kenarına da yatay ve düşey işaretlemesi yapılarak taksi durak yeri izni verilebilir. Bu durumda taksi durağı için ayrılan yer engellilerin geçişini ve yaya güvenliğini tehlikeye düşürmeyecek şekilde planlanacaktır.
    3. Büyük alışveriş merkezleri, yolcu yoğunluğu yüksek duraklar, hastaneler ve benzeri yolculuk çekim merkezlerinde, ücretli park yerleri içinde taksi durağı için alan ayrılabilir.
  2. Üzerinde taksi durak yeri uygulaması yapılacak olan yolun tipine göre durak yeri belirleme kriterleri aşağıda belirtildiği gibidir.
  1. Bölünmüş 2 şeritli yollarda taksi durağı;
  • Cep içinde ise yol genişliği en az 7 metre
  • Cep yapılmıyor ise yol genişliği en az 10 metre,
  1. Tek yönlü yollarda tek şerit için yol genişliği minimum 3,50 metre,
  2. Çift yönlü yollarda tek şerit için yol genişliği minimum 3,00 metre olacaktır,
  3. Taksi Durağı tek yönlü yollarda gidiş yönünde yolun sağ tarafında yola paralel olarak yapılacaktır.
  • Yola paralel yerleştirilmiş park halinde cep genişliği minimum 2,50 metre,
  • Yola açılı yerleştirilmiş park halinde cep genişliği minimum 5,00 metre olacaktır,
  1. Kabin yerleştirildikten sonra yolun her iki yanındaki yaya kaldırımının net genişliği minimum 1,50 metre olacaktır,
  2. Taksi durağı yapılan yerlerde bilgilendirme levhası taşıt ve yaya trafiğini engellemeyecek şekilde konulacaktır,

 

Ruhsat Harçları, Devir Ücretleri ve İlk Defa Ruhsat Alacaklar

Madde 15.

  1. Taksi durağı çalışma ruhsat harçları ve devir hizmet ücreti her yıl Büyükşehir Belediye Meclisince tespit edilir.
  2. Ruhsat bedelleri ve devir hizmet ücreti peşin ödenir.
  3. Ulaşım Dairesi Başkanlığı tarafından verilen belediye çalışma ruhsatı 5 (beş) yıl geçerli olacak ve her yıl bu yönetmelik hükümlerine uygun olarak yılık çalışma izin belgesi Ulaşım Dairesi Başkanlığı tarafından onaylanacaktır.

Onay için istenen belgeler;

  • Araç Uygunluk Belgesi
  • Çalışma Ruhsatı (Aslı)
  • Belediye ile ilgili tüm borç ve cezaların ödendiğine dair Mali Hizmetler Dairesi Başkanlığından alacakları borcu yoktur belgesi,
  • Araç ruhsatı

 

Model Değişikliği Yapmak İsteyenlere Uygulanacak Kurallar

Madde 16.

  1. Taksi yeni bir araçla değiştirilmek istenildiğinde yeni araca ait trafik ruhsatı, eski aracının trafikten çekme belgesi fotokopisi veya noter satışını dilekçesine ekleyerek model değişikliği başvuru formu ile birlikte Ulaşım Dairesi Başkanlığına başvurulur. Model değişikliğinin uygun görülmesi halinde uygunluk ve tespit belgesi verilir. (Ek-2)
  2. Yeni aracın trafik tescilinin yapıldığı tarihte model yaşının 7 yaşından büyük olmaması şartı aranır.
  3. Yönetmelik hükümlerine uygun model değişikliği yapıldığında hava şartlarından yolcuların olumsuz etkilenmemesi amacıyla yeni aracın klimalı olması zorunludur.
  4. Çalışma ruhsatı olan araç sahipleri, araç değişikliklerini Emniyet Trafik Tescil tarihinden itibaren 30 takvim günü içerisinde belediyeye bildirimde bulunmak zorundadır. Bu süre sonunda bildirimde bulunmayan taksi sahipleri Ulaşım Dairesi Başkanlığınca tespit edilip Encümen’e bildirilir. Encümen kararı ile yönetmeliğin cezai hükümleri gereği belirtilen para cezasının Büyükşehir Belediyesine ödemesi ve diğer gerekli koşullarını sağlaması şartıyla Çalışma Ruhsatı yenilenir.
  5. Devir ile birlikte araç değişikliği yapılabilir. Ancak aracı almak isteyen kişi veya kişiler bu taleplerini Ulaşım Dairesi Başkanlığına sunmadan önce başvuru dilekçesinde; aracın sadece Ticari plakasını alacağını ve yerine koyacağı aracın markasını, yaşını, motor ve şasi numarası vb. teknik bilgileri yazılı olarak belirtmek zorundadır. Aracın devri ve model değişiklik talebi uygun görüldüğü takdirde Ulaşım Dairesi Başkanlığı tarafından çalışma ruhsatı verilir.
  6. Geçerli bir nedenden dolayı aracını ticari faaliyetten çeken kişiler araçlarını trafikten çektiği tarihten başlamak üzere 18 ay içerisinde aracını faaliyete geçirmek zorundadır. Aksi taktirde tahsis belgesi Belediye Encümen Kararı ile iptal edilir.
  7. Aracın trafikten çekilmesi beş yıl içinde en fazla bir defa yapılabilir ve süresi en çok 18 aydır.

 

 

 

 

Onarım İzni İçin Uygulanacak Kurallar

Madde 17.

Çalışmalarını durdurmak zorunda kalan taksi sahibi kaza, tamir, yangın gibi hallerde mazeretlerini 3 (üç) gün içerisinde yazılı olarak Ulaşım Dairesi Başkanlığına bildirmek zorundadır. Yukarıda belirtilen sebeplerden dolayı çalışmasını durdurduğunu bildirenlere Ulaşım Dairesi Başkanlığınca 2 (iki) ayı geçmemek üzere onarım süresi tanınır. Bu süre Encümen kararı ile ve mücbir sebepler karşısında 3 (üç) ay daha uzatılır. Bu süre sonunda aracını sefere koymayan veya yeni araç alarak Çalışma Ruhsatını değiştirmeyenlerin Tahsis Belgesi Belediye Encümen kararı ile iptal edilir.

 

Ruhsat Yenileme ve Devir İşlemleri

Madde18.

  1. Çalışma ruhsat yenileme işlemleri;
  1. Taksi çalıştırma hakkı elde eden işletmecilere, “Taksi Durağı Çalışma Ruhsatı” verilir.
  2. Aracını yenilemek için satan işletmecilerin, yeni aldığı araca ait trafik ve tescil belgesi suretini Ulaşım Dairesi Başkanlığı vermesi halinde yeni çalışma ruhsatı düzenlenir.
  3. 7 yaşından büyük araçların çalışma ruhsatı yenileme işlemi yapılmaz ve faaliyetten men edilir.
  4. Büyükşehir Belediye Encümenince Ruhsatı iptal edilen ruhsat sahibi ve aracı faaliyetten men edilir. Bu durum ilgili meslek odası ile Trafik Tescil Denetleme Şube Müdürlüğüne bildirilerek gerekli işlemler başlatılır.
  1. Çalışma ruhsatı devir işlemleri;
  1. Ticari Araç devir (tahsis) belgesi olmadan “Taksi Durağı Çalışma Ruhsatı” araçla birlikte satılamaz, devredilemez.
  2. Büyükşehir Belediye Encümeni kararı ile iptal edilen “Taksi Durağı Çalışma Ruhsatı” sahipleri bu durumda hiçbir hak, zarar, ziyan ve benzeri bedel talebinde bulunamazlar.
  3. Aracını “Taksi Durağı Çalışma Ruhsatı” ile birlikte satacak veya devredecek hak sahibi dilekçesinde devredeceği kişiyi de belirtmek sureti ile Ulaşım Dairesi Başkanlığına müracaat eder. Gerekli evraklar ile “Devir hizmet” ücretinin Belediye veznesine tamamının peşin olarak ödediğini gösteren belgeyi Ulaşım Dairesi Başkanlığına teslim etmesi durumunda Çalışma ruhsatı yeni sahibi adına tanzim edilir.
  4. Devir işlemlerinin Ticari araç devir (tahsis) belgesi tarihinden itibaren 30 gün içerisinde tamamlanması şarttır. Bu sürede tamamlamayanlara Ulaşım Dairesi Başkanlığın’ ca gerektiğinde 30 günlük ek süre verilebilir. Bu süre zarfında da gerekenler tamamlanmaz ise “Taksi Durağı Çalışma Ruhsatı” en çok 6 ay süre ile askıya alınır ve aracın duraklarda çalışmasına izin verilmez. Bu süre sonunda da gerekenler tamamlanamaz ise çalışma ruhsatı Belediye Encümeni kararı ile iptal edilir ve Büyükşehir Belediye veznelerine yatırmış olduğu devir hizmet ücreti irat kaydedilir. Evrakların askı süresi içerisinde tamamlanması halinde “Taksi Durağı Çalışma Ruhsatı” tanzim edilir. Devir işlemi yapılanların yönetmelik değişikliğinin yayım tarihinden itibaren 12 ay içinde çalışma ruhsatını almaları zorunludur. Encümen kararıyla iptal edilmiş veya encümen kararıyla birleştirilmiş eski taksi işletme ruhsatları yenilenmeyecektir.
  5. Ruhsat sahibi “Taksi Durağı Çalışma Ruhsatını eşine, çocuklarına, anne ve babaya devir etmesi halinde “Devir” ücreti alınmaz.
  6. Çalışma ruhsatını tahrif, tağyir edenlere Türk Ceza Kanunundaki hükümler saklı kalmak kaydıyla, 3 ay seferden men cezası verilir.
  1. Veraset Yoluyla intikallerde yapılacak devir işlemleri;
  1. Ruhsat sahibinin ölümü halinde mahkemeden alınacak veraset ilamına göre bir yıl içinde varisler adına devir yapılabilir. Varisler dilerlerse haklarını üçüncü kişilere satış veya devir edebilirler.
  2. İşletme ruhsatının varisler adına tanzim edilmesi halinde devir hizmet ücreti alınmaz, model yaşı aranmaz. Varisler isterlerse şoför çalıştırabilirler. Bu durumda kendilerinde sürücü belgesi ve SRC belgesi şartı aranmaz. üçüncü kişilere yapılan devirlerde devir hizmet ücretinin tamamı alınır.
  3. Varislerin yönetmeliğin 5.nci maddesinde belirtilen evrakları tamamlamaları gerekir. Gerekli belgeler istenirken yönetmelikte belirtilen ticari olarak ek iş yapmama, sürücü belgesi, Ticari Taşıt Kullanma Belgesi şartları aranmaz. Bu durumda varisler araçlarını kullanacak kişinin sürücü belgesi ve Ticari Taşıt Kullanma belgelerini Ulaşım Dairesi Başkanlığı’na teslim etmek zorundadır. Varisler her şoför değişikliğinde, bu belgeleri dosyasına konulmak üzere Ulaşım Dairesi Başkanlığına teslim etmek zorundadır.
  1. İcra marifeti ile satış işlemleri;

“Ticari taksi plakasını icra yolu ile alanlar; Ticari Taksilerle ilgili Yönetmelikte belirtilen belgeleri tamamlayarak İcra yolu ile satışın gerçekleştiği ve kesinleştiği tarihten itibaren 1 (bir) ay içinde Ulaşım Dairesi Başkanlığı’na Müracaat ederek Çalışma Ruhsatını alırlar, 1 (bir) ay içinde almayanların ticari taksi plakası Belediye Encümeni tarafından iptal edilerek, Mardin Büyükşehir Belediyesi uhdesine geçirilir.

 

Ticari Taksilerin Taşıma Ücret Tarifesi

Madde19.

Ticari taksilerin taşıma ücreti 5393 sayılı Belediye Kanunu’na ve 5216 sayılı Büyükşehir Belediye Kanuna göre UKOME tarafından belirlenir.

 

Çalışma İle İlgili Kurallar

Madde20.

  1. Mazeretsiz olarak 6 aydan fazla süre içerisinde ticari taksisini çalışır vaziyette bulundurmayanların Trafik Zabıta Denetim Görevlilerince tespiti ve bu durumun 2. Kez daha tekrarı halinde Belediye Encümen kararı ile çalışma ruhsatı iptal edilir.
  2. Seyrüsefer sırasında aşağıdaki hususlara uyulacaktır:
  1. Taksilerin servis taşımacılığı yapması yasaktır,
  2. Şoför aldığı müşteriyi gitmek istediği adrese en kısa ve uygun güzergahı kullanarak ulaştıracaktır.
  3. Şoför, müşterisini gitmek istediği yere götürmek mecburiyetindedir (Girilmesi yasak olan yerler hariç).
  4. Şoför Karayolları Trafik Kanununca belirlenen hız limitlerine uymak zorundadır.
  5. Taksi dolmuş gibi çalışamaz, yolculuğun başladığı anda taksimetre açılması zorunludur. Müşteriden taksimetre fiyatının üstünde veya altında bir ücret talep edilemez.
  6. Durak temsilcisi Taksi Durağı adına bilgi ve tanıtım içeren kartvizit bastırarak işletmeci veya şoförlere vererek dağıttırır. İşletmeci veya şoförler kendi şahsi bilgi ve telefonlarını durak adını kullanarak kartvizit bastıramaz ve dağıtamaz.
  7. Taksi tahsis edildikleri ilçeden diğer ilçelere yolcu götürebilir, ancak diğer ilçelerden yolcu alamazlar.

 

Araç Sahiplerinin Şoför Çalıştırmaları

Madde 21.

  1. Taksi ruhsat sahipleri şoför çalıştırabilirler. Devamlı şoför çalıştırmak isteyen ruhsat sahibi Ulaşım Dairesi Başkanlığı’na dilekçe ile başvurarak şoför ile ilgili aşağıdaki belgeleri sunar;
  1. İkametgâh belgesi,
  2. Ehliyet Fotokopisi, (En az B Sınıfı)
  3. SRC belgesi fotokopisi,
  4. Adli sicil kaydı (657/48.Mad. Genel Şartlarının 5.mad) hükümleri işlememiş olmak,
  5. 2 adet fotoğraf
  1. Şoför çalıştıran araç sahibi çalıştırdığı şoförün her türlü kanuni sorumlulukları, vergi, resim, harç ve sigorta yükümlülüklerinden sorumludur ve yerine getirmek zorundadır.
  2. Taksilerin çalışması esnasında meydana gelen her türlü kaza ve fiilden, bununla ilgili olarak yargıya intikal eden her türlü yükümlülükten ve üçüncü şahıslara karşı doğacak yükümlülüklerden tamamen işletmeci ve şoför sorumludur. Tazminat ve bu gibi davalardan hükmedilen tazminat bedelleri hiçbir şekilde Belediyeye yöneltilemez, aksi durumda Belediye işletmeci ve şoföre olmalı rücu eder.

 

Duraklarda ve Araçlarda Uyulacak Kurallar

Madde 22.

  1. Şoför ile tüm yolcular aşağıdaki kurallara uyacaklardır;
  1. Araç içinde şoför haricinde kimse bulundurulamaz,
  2. Taşıma ücretleri yolculuğun başlangıç noktası ile bitiş noktası arasında taksimetrenin yazdığı kadar alınır,
  3. Taksi durağı işletmecisi, şoförleri ve çalışanları çevre sakinleri, müşteri, resmi ve gayri resmi vb. kuruluşların huzur ve rahatlarını bozacak davranışlarda bulunamazlar.
  4. Araçta yolcu varken, yolcunun isteği dışında radyo ve teyp çalınmaz.
  5. Taksi durağında ve araç içinde, alkollü içki ve uyuşturucu madde kullanmak-kullandırmak yasaktır.
  6. Yolcunun beraberinde taşıdığı eşyasından 50 kiloya kadar olandan bagaj ücreti alınmaz.
  7. Yolcular araç içinde yüksek sesle konuşamaz, taşkınlık yapamaz, ahlaka, adaba aykırı söz ve hareketlerde bulunamaz.
  8. Yolculara daima nezaket kuralları içinde davranılır, yolcunun eleştirmesi halinde cevap verilmeyecek, münakaşa edilmeyecektir. Ancak, yolcunun fiili davranışları, hakaret içeren sözleri suç teşkil etmesi durumunda araç durdurularak, 155 Polis imdat ve/veya Trafik zabıtası aranarak müdahale etmesi beklenecektir,
  9. Seyir halinde iken şoför ve yolcu, araçta meşrubat dâhil hiçbir yiyecek ve içecek maddesi tüketemez ve sigara kullanamaz,
  10. Hizmetlerin aksamaması için her durak resmi tatil günleri ve geceleri çalışmak, nöbetci bulundurmak zorunluluğundadır. Durakta en az iki araç nöbetçi olacaktır. Araç sayısı altı ve üzeri duraklarda nöbetçi araç sayısı duraktaki araç sayısının 1/3’den az olmayacaktır. Aylık çalışma programı durak temsilcisi tarafından hazırlanarak Ulaşım Dairesi Başkanlığı’na verilecektir,
  11. Her Taksi, bağlı olduğu durakta bekleme yapar. Hareket ve bekleme süreleri, çalışma ortamına göre durak temsilcisi tarafından belirlenir.
  1. Araçlarla ilgili uyulacak kurallar aşağıdadır;
  1. Aracın içi ve dışı her zaman temiz olacaktır,
  2. Aracın ışıklandırma, kalorifer ve kliması çalışır durumda olacaktır. Araçta yangın söndürme cihazı, ilk yardım çantası, reflektör ve yedek ampuller bulundurulacaktır.
  3. Aracın periyodik ve günlük bakımı sürekli olarak sağlanacaktır. Motor bakımı dışında, fren, hidrolik, rot, balans, amortisör, şanzıman vb. bakımı düzenli olarak yapılacaktır. Araçların aşırı yıpranmış veya yaralı lastikle seyrüsefer yapmaları yasaktır.
  4. Aracın egzoz sistemi arızasız olacak, gürültü yapan egzoz ile seyrüsefer yapılmayacaktır.
  5. Aracın döşemeleri temiz olacak eskimiş ve yıpranmış koltuk döşemeleri değiştirilecektir. Araç içinde hijyenik bir ortam sağlanacaktır. Kırık veya tehlikeli şekilde çatlak camlarla seyrüsefer yapılmayacak, aracın trafik kanununa göre çalışır durumda olması zorunlu olan ayna, sinyal far v.b bölümlerinde hiçbir eksik veya arıza olmayacaktır,
  6. Araçlar belirlenen renk ve şekilde boyalı olacaklardır. Kaza sonrası, hasarlı ve boyasız araçlar ile seyrüsefer yapılamayacaktır,
  7. Araç içine ve dışına; aracın emniyetli kullanımını olumsuz etkileyebilecek hiçbir aksesuar takılmaz, havalı korna kullanılmaz,
  8. Yasalar çerçevesinde zorunlu olan tüm belge ve gereçler, araçlarda bulundurulacaktır,
  9. Her türlü reklam hakları Belediye Encümeni izni ile Mardin Büyükşehir Belediye Başkanlığının Ticari Araçlarda Uygulanacak İlan ve Reklam Yönetmeliğine tabidir.
  1. Şoförlerin uyması gereken kurallar aşağıdadır;
  1. Bu yönetmelik, sürekli olarak durakta bulundurulacaktır ve yönetmeliğin tüm hükümleri Ulaşım Dairesi Başkanlığı tarafından sağlanacak eğitim programı içinde Durak Temsilcisi, İşletmeci ve Şoförlere öğretilecektir.
  2. Ticari Taksi Durakları kendi isteklerine bağlı olarak kış ve yaz aylarında belirleyecekleri tek tip kıyafet giyebilirler. Şoförler kendi kişisel bakımlarını düzenli olarak yapmak zorundadırlar.
  3. Şoförler, araçta meşrubat dahil hiçbir yiyecek ve içecek maddesi tüketemez ve sigara kullanamaz.
  4. Şoförlerin sosyal güvenlik kuruluşuna tabi olmaları zorunludur.
  5. Taksilerde görev yapmakta olan Şoförler veya Şoför olmak isteyenler, Ulaşım Dairesi Başkanlığı tarafından hazırlanan program çerçevesinde “Hizmet İçi Eğitime” tabi tutulur. Eğitim sonunda işletmecilere, sürücü, eğitimi aldıklarına dair resimli ve kimlik bilgilerini taşıyan “Personel Çalışma Belgesi” verilir.

 

Bağlı Bulunduğu Durak Dışında Başka Bir Durakta Çalışmak

Madde 23.

Kentin gelişimine paralel olarak yeni oluşan yolculuk çekim ve üretim merkezlerinin ihtiyacını karşılamak amacıyla yeni taksi durakları açılabilir. Ulaşım Dairesi Başkanlığı kentteki taksi sayısının yeterli olduğu düşüncesinde olması durumunda yeni oluşan ihtiyaçları karşılamak amacıyla öncelikle taksi ihtiyacını mevcut araçlar içinden karşılayabilir. Bu sebeple öncelik istekliler arasından olmak şartıyla ihtiyaç halinde duraklar arasındaki geçişe izin verebilir.

Buna ilişkin çalışma aşağıdaki gibi yürütülecektir;

  • Ulaşım Dairesi Başkanlığı her yıl kentteki taksi durak yeri, araç sayısı ve araç ihtiyacını belirler,
  • Yeni açılacak durak yeri ve alınacak taksi sayısı belediyenin ilan tahtası veya web sitesinde ilan edilir,
  • Açılacak taksi durağı için talepler toplanır,
  • Gelen talepler ihtiyacın üzerinde ise noter huzurunda kura yöntemi uygulanır,
  • Herhangi bir duraktan birden fazla geçiş talebi varsa o durağın ihtiyacına bakılır ve ihtiyaç fazlası kadar aracın geçiş yapmasına izin verilir ve ayrılmak isteyen işletmeciler arasından noter huzurunda kura çekilir,

Yukarda belirtilen işlemlerin tamamının yürütülmesinden Ulaşım Dairesi Başkanlığı sorumludur.

 

Taksi Durağının Denetimi

Madde 24.

Taksi Durağı, İşletmeci ve şoförlerin sorumluluğu altında, Ulaşım Dairesi Başkanlığı denetiminde aşağıda belirtilen hususlar çerçevesinde çalışırlar.

  1. Bu yönetmelikte belirtilen hususlarla ilgili denetimler, Ulaşım Dairesi Başkanlığı ve Zabıta Daire Başkanlığı tarafından görevlendirilen personel tarafından yapılır,
  2. Ulaşım Dairesi Başkanlığı çalışma ruhsatı alan her işletmeci için bir sicil dosyası açacaktır. Bu dosyada, araca ilişkin belgeler dışında işletmeci ve sürücüye ait belgeler de bulundurulacaktır,
  3. Vatandaşlar bu yönetmelikte belirtilen hizmetlerle ilgili şikâyetlerini, Ulaşım Dairesi Başkanlığına ıslak imzalı dilekçe ile yazılı olarak yapabilecektir. Verilen şikâyet dilekçesinde, şikâyetin konusu, yeri, aracın plakası, tarihi, saati ile şikâyetçinin adı soyadı ve açık adresi yazılacaktır. Ayrıca şikâyete konu olan olaya ilişkin varsa şahit kişilerin adı soyadı ve açık adresleri belirtilecektir. Bu usule uygun olmayan şikâyetler dikkate alınmayacaktır.
  4. Şoförlerin, Denetim Görevlilerince yapılacak kontrollerde istenilen belgeleri ve evrakları göstermeleri zorunludur. Görevlilere zorluk çıkaran, hakaret eden veya kavga eden şoförlerin araçlarına Belediye Encümenince gerekli ceza işlemi uygulanacaktır.

 

 

 

 

 

Sorumluluk

Madde 25.

Taksi Durağı Çalışma Ruhsatı sahibi ve şoförü her türlü faaliyetleri nedeni ile doğacak mali, hukuki ve cezai sonuçlardan doğrudan sorumludurlar. Bu nedenle Büyükşehir Belediyesine herhangi bir sorumluluk atfedilemez.

 

Cezalar

Madde 26.

Çalışma ruhsatı verilen işletmeciler bu yönetmelik hükümlerine aynen uyacaklarını kabul ederler. Bu yönetmelik hükümlerine uymayan işletmecilere ve şoförlere para cezası ve ruhsat iptali cezaları uygulanır. Cezalar denetim görevlilerince düzenlenen tutanağa dayanılarak Belediye Encümenince karara bağlanır. Cezayı gerektiren durumlar ve ceza sınırları bu maddenin devamında ve diğer maddelerde belirlenmiştir.

Belediyenin işletmeciye veya şoföre yapacağı her türlü bildirim, işletmecinin Ulaşım Dairesi Başkanlığı’na bildirdiği adrese veya durak temsilcisine yapılır.

İdari Yaptırım Karar Tutanağı, Bu yönetmelikte belirtilen ve aynı zamanda da aşağıda maddeler halinde yazılan talimatlara uymayan araçlara ve/veya araç sahiplerine;

  • 1. Tip ceza 5326 sayılı Kabahatler Kanunu’nun 32.maddesi uygulanabilir,
  • 2. Tip ceza 1608 sayılı Kanun’un ilgili maddeleri uygulanabilir,
  • 3. Tip ceza 1608 sayılı Kanun’un 2.maddesi uygulanabilir,
  • 4. Tip ceza, Encümen kararıyla Ruhsat iptal edilebilir,

Suç niteliği içeren eylemler ve uygulanacak cezalar aşağıda belirlendiği gibidir.

  1. UKOME kararına göre belirlenen Taksimetre tarifesini taksimetre cihazına işlettirmemek (ayar yaptırmamak )

Ceza: ilk seferde 1.tip, tekrarında II. tip, tekrarında IV. tip ceza ruhsat iptali uygulanır,

  1. Kirli Araçla Sefere Başlamak

Ceza: ilk seferde I.tip, tekrarlarında II. tip ceza uygulanır,

  1. Sürücünün Sefer Sırasında Sigara İçmesi

Ceza: ilk seferde I.tip, tekrarlarında II. tip ceza uygulanır,

  1. Araç Personelinin Kılık-Kıyafet talimatına uymaması

Ceza: ilk seferinde I.tip, tekrarlarında II. tip ceza uygulanır,

  1. Durağı dışında gereksiz bekleme yapmak, nizami yanaşmadan yolcu almak, indirmek vb.

Ceza: ilk seferinde I.tip, tekrarlarında II. tip ceza uygulanır,

  1. Hareket programına uymamak ( mücbir sebep harici)

Ceza: ilk seferinde I tip, tekrarlarında II. tip ceza uygulanır,

  1. Yolcuya hakaret etmek veya kötü davranmak

Ceza: ilk seferinde I.tip, tekrarında II. tip, tekrarında IV. tip ceza ruhsat iptali uygulanır,

  1. Teknik özelliklerini yitirmiş aracın onarımını yapmadan sefere çıkmak

Ceza: ilk seferinde I tip, tekrarında, uygun hale getirilinceye kadar seferden men cezası uygulanır,

  1. Yolcu ve araç güvenliğini tehlikeye düşürecek biçimde uygunsuz ve yüksek hızla araç kullanmak

Ceza: ilk seferde I. tip, tekrarında II. Tip, tekrarında IV. tip ceza ruhsat iptali uygulanır,

  1. Denetim Görevlilerine hakaret etmek veya kötü muamelede bulunmak

Ceza: ilk seferinde I. Tip, tekrarında II. tip ve sürücünün işten çıkarılması, tekrarında IV. tip ceza ruhsat iptali uygulanır,

  1. Alkollü araç kullanılması

Ceza: ilk seferinde II. tip tekrarında sürücünün işten çıkarılması, tekrarında IV. tip ceza ruhsat iptali uygulanır,

  1. Denetim Görevlilerinin Talimatlarına uymama

Ceza: ilk seferinde I tip, tekrarlarında II. Tip ceza uygulanır,

  1. Taksi durağı çalışma programını erken tatil etmesi

Ceza: ilk seferinde I. tip, tekrarlarında II.tip ceza uygulanır,

  1. Aracın parka çekilmesi için tebliğ yapılmasına rağmen aracın parka gönderilmemesi

Ceza: IV. tip ceza Ruhsat iptali uygulanır,

  1. Mardin Büyükşehir Belediyesi ve bağlı şirketlerle ilgili her türlü ilan, reklam ve duyuruyu araçlarda muhafaza etmemek, tahribi halinde yenisini astırmamak

Ceza: ilk seferinde I tip, tekrarlarında II. tip ceza uygulanır,

  1. Karayolları ve Trafik Yönetmeliklerine göre araçlarda aranacak özelliklerden herhangi birini yerine getirmemek,

Ceza: ilk seferinde I.tip ve uygun hale getirinceye kadar seferden men cezası uygulanır,

  1. Teyp ve radyo çalmak, havalı korna kullanmak

Ceza: İlk seferinde I.tip ve uygun hale getirinceye kadar seferden men, tekrarında II. tip ceza uygulanır,

  1. Toplu olarak direniş yapmak, taşımacılık yapmamak, taşımacılığı aksatmak, gösteri yapmak vb eylemlerde bulunmak

Ceza: ilk seferinde II. tip, tekrarında IV. tip ceza ruhsat iptali uygulanır,

  1. Mazeretsiz olarak yolculuğu yarım bırakmak

Ceza: ilk seferinde I. tip, tekrarında II. tip, tekrarında IV. tip ceza ruhsat iptali uygulanır,

  1. Belediye Encümen kararı veya il trafik komisyon kararı olmadan duraklarda çalışmak

Ceza: II. Tip ceza uygulanır,

  1. Belirlenen Yolcu Taşıma Ücret Tarifesine Uymamak

Ceza: III. Tip ceza uygulanır,

  1. Denetim görevlilerine silahlı ( ateşli veya kesici) saldırıda bulunmak.

Ceza: IV. tip ceza ruhsat iptali uygulanır,

  1. Çalışma ruhsatı olmadan veya kendi durakları dışındaki duraklarda izinsiz olarak yolcu taşımacılığı yapmak

Ceza: İlk seferinde II. tip, tekrarında IV. tip ceza ruhsat iptali uygulanır,

  1. Yönetmelikte yasaklanan, yapılması men edilen ve yukarıdaki ceza maddeleri dışında kalan uygulama ve davranışlar

Ceza: İlk seferinde I tip, tekrarlarında II. tip cezalar uygulanır,

  1. Taksi durağında çalışan kişinin, aynı durakta çalışan kişilerle durağın genel kurallarına uymayarak  uyumlu çalışmaması, menfaat sağlayarak durak ve durak dışında bazı ruhsatsız kişi ya da kişileri çalıştırmak suretiyle idarenin emir ve yasaklarına muhalefet eden ve bu hareketinde ısrarcı olan kişiler hakkında; 5326 sayılı Kabahatler Kanununun 32.maddesini ihlal ettiğinden durumun mahalli ve yetkili Belediye Trafik Zabıta marifetiyle tespit edilerek tanzim edilecek tutanağın gereği yapılmak üzere Cumhuriyet Başsavcılığına suç duyurusunda bulunulur.

 

Taşımacılıktan Çekilme

Madde 27.

Taksi durağında çalışan aracını ticari faaliyetten çekmek isteyen şahıslar; Emniyet Trafik Tescil ve Denetleme Şube Müdürlüğü’nden alacağı Trafikten çekme belgesini bir dilekçe ile Ulaşım Dairesi Başkanlığı’na bildirirler ve Tahsis Belgesi Belediye Encümen kararı ile iptal edilir.

 

Taksi Durak Temsilciliği ve Durak Yerleri

Madde 28.

1) Durak temsilcisi, Belediye ile işletmeciler arasında koordinasyondan sorumlu olmak üzere, durak üyeleri arasında oy çokluğu ile seçilecektir. Seçimler Şoförler ve Otomobilciler Odası gözetiminde yapılacaktır. Her durak için bir temsilci seçilecek olup, seçilen temsilcinin ismi Şoförler ve Otomobilciler Odası tarafından Ulaşım Dairesi Başkanlığı’na bildirilecektir. Temsilci, Belediyenin almış olduğu tüm karar ve uygulamaları durak üyelerine bildirmekle yükümlüdür.

 

 

 

 

Bilgi Verme Zorunluluğu

Madde 29.

İşletmeci taşıma yapmasına engel durumları derhal, kendi adresindeki değişiklikleri en geç 10 gün içinde Ulaşım Dairesi Başkanlığına yazılı olarak bildirmek zorundadır.

Mardin Büyükşehir Belediyesi yetki alanında gerekli gördüğü takdirde ulaşım etütleriyle ilgili bilgi toplamak ve denetim amacıyla araçları durdurabilir. Belediyece belirlenen periyotlarla düzenli olarak bilgi aktarımı isteyebilir. Yolcu ve araç personeli ile ilgili anket yapabilir. İşletmeci Belediyenin bu isteklerini zamanında yerine getirmek zorundadır.

İşletmeci şoför değişikliğine ilişkin bilgiyi yazılı olarak 3 gün içinde Ulaşım Dairesi Başkanlığına verecektir.

 

Hüküm Bulunmaması Durumu

Madde 30.

“Taksi Durağı Çalışma Ruhsatı”, Taksilerin sevk ve idaresi, çalışma şartları, çalışma düzeni, işletmecilerin iş ve işlemleri ile ilgili işbu yönetmelikte bulunmayan konular hakkında ve uygulanacak her türlü cezai müeyyideler (ticari taksinin ticaret ve sanattan men edilmesi ve ruhsat iptali vs.) Belediye Encümeni ve/veya UKOME tarafından belirlenir.

 

Yürürlük

Madde 31.

Bu yönetmelik hükümleri, Büyükşehir Belediyesi Meclisi’nce kabulü ve Belediye ilan tahtasında veya Belediye WEB sitesinde yayınlandıktan sonra yürürlüğe girer.

 

Yürütme

Madde32.

Bu yönetmelik Mardin Büyükşehir Belediye Başkanlığının denetim ve gözetimi altında, Ulaşım Dairesi Başkanlığı tarafından yürütülür.